De scholen zijn weer begonnen en ik sta zelf ook als informaticadocent voor de klas op het Stedelijk Gymnasium van 's-Hertogenbosch. Elk jaar is het weer een uitdaging om al die nieuwe leerlingen bij naam te leren kennen.

Ik heb daarom een eenvoudige tool gemaakt waarmee je geƫxporteerde "koppenkaarten" uit Magister kunt bedekken met interactieve balkjes om zo jezelf te overhoren bij het leren van namen. Ik heb deze tool in eerste instantie voor mezelf gemaakt, maar na enthousiaste reactie van collega's deel ik hem ookgraag met de rest van de werekld.

Ga naar KoppieKoppie, de webapp om namen te leren vanaf Magister "koppenkaarten".

Er is uiteraard rekening gehouden met de AVG. KoppieKoppie werkt volledig met Javascript op je eigen computer. Er worden dus geen foto's of namen doorgestuurd naar het internet.

De GameMeester is hard aan het werk aan een nieuwe educatieve Android app: LetterRaket.

Een woord ontploft de ruimte in en met een raket moeten de letters van het woord terug naar de planeet worden gebracht. Als alle letters verzameld zijn moet in eeenntweede fase van het spel het woord weer netjes in elkaar gezet worden. Leerzaam en leuk volgens de GameMeester formule.

Er moet nog flink wat gebeuren, maar het raketgedeelte begint al aardig vorm te krijgen:

letterraket alfa screenshot

Met gepaste trots lanceert De GameMeester zijn nieuwste educatieve app: Dolio.

Kinderen leren woordjes spellen door een balletje door een doolhoof te loodsen. Simpelweg door het kantelen van de telefoon of tablet. De woorden en letters worden uitgesproken en er wordt rekening gehouden met de manier van spellen zoals het op de basisschool gebruikelijk is (bv dubbelklanken zoals "oe" en "ui" als 1 letter beschouwen). Als extra motivatie kun je met de sterren die je verdient door levels te halen nieuwe stijlen voor de levels en je bal en nieuwe moeilijkheidsniveaus verdienen.

Download hem nu in de Google Play store.